Metalliseren TSA

De meest duurzame bescherming van uw investering. Meer weten over metalliseren? Bel ons op 0168-412750 of maak gebruik van het contactformulier.

Advies op maat

Vanzelfsprekend begeleidt DCS u graag bij een afgewogen keuze tussen de verschillende varianten metalliseren en natlaksystemen.

TSA introductie

Toepassingsgebieden

Door de hoge duurzaamheid vindt het metalliseren in toenemende mate zijn toepassing in de offshore-industrie, weg- en waterbouw, industrie en (petro)chemie. DCS introduceerde de techniek in Nederland en onder meer Rijkswaterstaat en ProRail maken er veelvuldig gebruik van. Bijvoorbeeld de Netkous, het tramviaduct langs de Prinses Beatrixlaan in Den Haag, de geluidswal bij Dordrecht, de spoorbrug bij Nootdorp en de sluizen bij Krimpen aan den IJssel werden door DCS met deze techniek behandeld.

Supportframe voor een gasproductieplatform behandeld met TSA

TSA kosten

De meest duurzame bescherming van uw investering

Verfsystemen zijn meestal lakken op basis van polyurethaan, epoxy of alkydhars. In plaats van een verf is het ook mogelijk om staal te beschermen met een dunne laag aluminium, zink of een metaallegering. Dit wordt metalliseren, of ook wel schooperen, thermisch spuiten genoemd. Het grote voordeel van metalliseren is de kwaliteit: de beschermlaag hecht buitengewoon goed en is extreem hard. Uw investering wordt hierdoor voor een periode tot wel 50 jaar gevrijwaard van corrosie. Een groot verschil met natlaksystemen, die regelmatig opnieuw moeten worden aangebracht. Deze techniek staat ook bekend als TSA Thermally Sprayed Aluminum.

Technieken

Een metaaldraad wordt door een spuitpistool gevoerd en door een elektrische vlamboog, zoals bij een lasapparaat, verhit. Het gesmolten metaal wordt door perslucht op het oppervlak gespoten en stolt daar. Hierdoor ontstaat een laag van 200 tot 400 microns met een extreem hoge hechting van 10 MPa en hoger. Deze poreuze laag wordt vervolgens afgesloten met een dunne laag verf die in de poriƫn doordringt en het staal volledig van de buitenlucht afsluit.

DCS maakt gebruik van twee technieken:

  • Flamespray: een metaaldraad wordt door een vlam van gas en zuurstof gesmolten.
  • Arcspray: een metaaldraad wordt door een potentiaalverschil gesmolten.


Flamespray heeft het voordeel dat de installaties mobieler zijn dan de apparatuur die voor arcspray wordt gebruikt. Hierdoor is metalliseren ook op de projectlocatie mogelijk.

TSA eigenschappen