Natlak

Optimale bescherming van uw investering

Als er een of meerdere lagen coating, de ‘natlaksystemen’, worden aangebracht, spreken we van natlakken. De eerste laag is vaak een roestwerende primer , waarna afhankelijk van de benodigde bescherming een aantal lagen coating volgt. Zo heeft een offshore-installatie vanwege de extreme omstandigheden vier lagen nodig, waar bij een inpandige constructie één laag al volstaat. Voor vloercoatings wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van speciale producten die bestand zijn tegen een zware belasting. Naast het aantal lagen zijn ook de soort coating en de wijze waarop deze wordt aangebracht belangrijke overwegingen. DCS helpt u graag bij uw keuze.

Advies op maat

Vanzelfsprekend kan DCS u informeren over een optimale bescherming van uw investering in maritieme milieus, landklimaten of omstandigheden met chemicaliën en erosie.

Soorten natlak

De meeste coatings zijn gebaseerd op polyurethaan, epoxy of alkydhars. Voor vloercoatings zijn dit speciale producten die bestand zijn tegen zware belastingen. Ze zijn leverbaar in alle kleuren en zeer kostenefficiënt. Hier staat tegenover dat laksystemen periodiek opnieuw moeten worden opgebracht om een effectieve bescherming tegen corrosie te garanderen. Dit betekent dat het meer duurzame metalliseren op termijn ook meer kostenefficiënt is. Voor ieder object geldt een andere afweging tussen de kosten en de baten. Door onze jarenlange ervaring kunnen we u hierbij goed begeleiden.

De beste coating voor uw situatie? Onze specialisten helpen u graag. Bel ons op 0168-412750 of maak gebruik van het contactformulier.

Wijze van aanbrengen

Voor natlakken worden verschillende spuittechnieken toegepast. Er kan bijvoorbeeld gebruik worden gemaakt van een compressor die met behulp van lucht de verf door het spuitstuk blaast. Bij airless spuittechnieken wordt er geen lucht gebruikt om de verf te verstuiven, maar wordt de verf onder hoge druk door het spuitstuk geperst. Hierdoor ontstaan hele kleine verfdeeltjes die goed doordringen in alle onregelmatigheden van het oppervlak, dat met een dikke laag wordt afgesloten.

Een andere werkwijze is om de verf een elektrostatische lading te geven, waardoor deze door het ladingverschil aan het oppervlak hecht. Dit principe wordt ook gebruikt bij poedercoaten. Ten slotte kan de lak met een hot airless techniek worden aangebracht, dus op hogere temperatuur, waardoor er minder oplosmiddelen nodig zijn om de coating goed verspuitbaar te maken.

Ook hiervoor geldt dat DCS u graag informeert over de coatingsoort en de spuittechniek die het beste bij uw wensen aansluit.